Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Træning i terapien

Træningen i terapien bygger på en analyse af barnets:

  • Fysiske tilstand (styrke, ledbevægelighed, kropsholdning, tonus, kondition)
  • Aktivitetsniveau (fx kravle, klatre, gang, balance, boldspil)
  • Deltagelse i det daglige (spise, af og påklædning, toilet) og planlægning af motoriske handlinger
  • Omgivelsernes påvirkning af barnet. Bliver barnet let forstyrret? Er det let afledeligt? Har barnet brug for meget struktur?
  • Personlige faktorer, som barnets interesse, motivation, evne til at skabe kontakt til andre børn eller voksne

Træningen/legen/stimuleringen har som mål at styrke barnets:

  • Grovmotorik: trille, klatre, løbe, hoppe
  • Finmotorik: håndgreb, øje hånd koordination f.eks. boldspil
  • Mundmotorik, mimik, puste/suge, undgå savl
  • Specifikke færdigheder: cykle, rulleskøjter, binde sko
  • Kropsbevidsthed/ kropskontrol
  • Sanseintegration: evnen til at kunne sammenfatte enkeltheder til en helhed for at forme oplevelser, adfærd og indlæring. I terapien arbejdes der hovedsageligt med stimulering af labyrintsans, den kinæstetiske sans og følesansen, som fortæller om ens egen krop i forhold til omverdenen