Gå til hovedindholdet
Brødkrumme
Pædagogik og terapi
Terapi
Træning i terapien
Træning i terapien
Træningen i terapien bygger på en analyse af barnets:
Fysiske tilstand (styrke, ledbevægelighed, kropsholdning, tonus, kondition)
Aktivitetsniveau (fx kravle, klatre, gang, balance, boldspil)
Deltagelse i det daglige (spise, af og påklædning, toilet) og planlægning af motoriske handlinger
Omgivelsernes påvirkning af barnet. Bliver barnet let forstyrret? Er det let afledeligt? Har barnet brug for meget struktur?
Personlige faktorer, som barnets interesse, motivation, evne til at skabe kontakt til andre børn eller voksne
Træningen/legen/stimuleringen har som mål at styrke barnets:
Grovmotorik: trille, klatre, løbe, hoppe
Finmotorik: håndgreb, øje hånd koordination f.eks. boldspil
Mundmotorik, mimik, puste/suge, undgå savl
Specifikke færdigheder: cykle, rulleskøjter, binde sko
Kropsbevidsthed/ kropskontrol
Sanseintegration: evnen til at kunne sammenfatte enkeltheder til en helhed for at forme oplevelser, adfærd og indlæring. I terapien arbejdes der hovedsageligt med stimulering af labyrintsans, den kinæstetiske sans og følesansen, som fortæller om ens egen krop i forhold til omverdenen